This is an example of a HTML caption with a link.

"Renew"





Bismillahi Rabbil 'Ula..

Manusia sememangnya tak lari dari kesilapan. Kecil besar, sengaja tak sengaja..


Pokoknya, membuat kesilapan termasuk dalam fitrah insan. Kecuali para rasul dan anbiya' 'alaihimussalam, mereka maksum semuanya. Allah menjaga mereka.


Jaga diri macam mana pun, silap salah pasti berlaku. Bagai jasad dengan bayang-bayang, Lekat. Langsung tak terpisah walau seinci.


Tapi rahmat Allah mengatasi segala-galanya. Walau kita ni insan yang tidak maksum dan selalu buat dosa, Allah beri peluang kita untuk taubat dan mohon ampun pada-Nya. Biar berpuluh, beribu, beratus kali kita buat kesalahan dan dosa yang sama, Allah tetap mengampunkan, selagi mana nyawa dikandung. Maha Suci Allah yang Maha Pengampun.


"Dan barang siapa berbuat kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia memohon ampunan kepada Allah, nescaya dia akan mendapatkan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang "
, [surah anNisa' 110]


Salah satu kisah dalam maksud riwayat baginda saw,


Seorang pemuda telah membunuh 99 nyawa manusia. Dia akhirnya menyesal dan ingin bertaubat. Lalu pergi berjumpa dengan seorang rahib. Ditanyakan pada abid tersebut adakah baginya peluang untuk bertaubat, sedangkan dia telah membunuh ramai orang. Abid itu dengan lantangnya menyatakan tiada taubat bagi lelaki itu. Kesalahan yang dilakukannya terlampau besar. 


Pemuda itu berang dengan kenyataan rahib. Genaplah angka ke-100 apabila abid tersebut turut dibunuh. 


Kesekian kalinya dia menyesal dengan tindakannya, membunuh seorang lagi manusia. Pemuda pun berjumpa dengan seorang alim *orang berilmu*. Diberitahu padanya seperti mana diberitahu pada abid. 


Orang alim itu kemudiannya menyatakan kesalahan yang dilakukan pemuda itu boleh diampunkan Allah swt, dengan syarat pemuda itu mesti berpindah ke bumi lain, berhijrah dari suasana yang buruk kepada kepada suasana yang baik. Pergi ke tempat mereka yang menyembah Allah, dan menyertai bersama-sama penduduk dalam menyembah Allah


Ditakdirkan Allah, dia meninggal dunia sewaktu perjalanannya. 2 malaikat datang, malaikat azab dan rahmat, berebut ingin mendapatkan hak mengambil lelaki tersebut. Akhirnya malaikat Jibri as mengadili dan pada malaikat rahmat diberi hak mengambil. Sebabnya, bumi baik yang ingin didatangi lebih dekat jaraknya. [ 3470 Sahih Bukhari & 2766 Sahih Muslim, bab taubat ]


Seorang ustaz murobbi dalam pengisiannya ada berkongsi,


"Setiap kali kita berbuat dosa, segeralah bertaubat. Biarpun berulang-ulang kali. Buat dosa terus taubat, buat dosa terus taubat. Jangan pernah mengalah, taubat dan terus bertaubat. Katakan tidak pada saranan syaitan untuk berputus asa dari bertaubat disebabkan dosa kita yang berulang.."


Ya, jangan sesekali putus asa untuk bertaubat, jangan putus asa daripada rahmat Allah, 


"Katakanlah,  "wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari Rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh Dialah Maha Pengampun, Maha Penyayang." [azZumar : 53]


Dan sangat-sangat beruntung kalau kita mampu bangun di 1/3 malam, memohon ampunan daripada Allah swt, saat orang lain enak dengan lena. Allah swt memang menanti-nanti siapa di antara hamba-Nya yang bermujahadah semata-mata untuk mendapatkan keampunan-Nya.


Rasulullah saw yang maksum dan dijanjikan baginya syurga pun bangun malam hingga bengkak-bengkak kaki baginda. Apatah lagi kita yang belum tentu nasibnya ke mana, banyak pula kesalahannya. Lebih wajib bagi kita untuk bangun. *moga Allah melindungi kita dari azab neraka yang pedih. Allahumma amin*


Seek Allah's forgiveness again, again and again!.. zero give-up!!


dan moga dikurniakan nurani yang suka bertaubat dan gembira untuk membuatkan orang lain bertaubat.. insya-Allah (",)


Wallahu a'lam..


Sumber: BenMoslem
READ MORE

Hijrah seorang Rocker…Hoyeahh..



Rocker itu siapa?
Anda mesti terbayang seorang yang memakai baju hitam, berambut panjang kerinting, tidak terurus, tangan kiri memegang gitar Karen sambil lengan kanannya diangkat ke langit dengan jari membentuk kepala kambing. Sambil bibir nipisnya menyebut, ‘Wrock!’ dengan gaya hanjutan kepala yang berlebihan seakan masa diperlahankan (Slow motion).

wrock!!..[kredit]
Jika anda membayangkan itu, maka penulis menyatakan yang bayangan anda salah.

Rocker hanyalah sekadar metafora penulis. Metafora buat seorang yang tersesat jauh dalam kehidupan jahiliyyah. Masih terumbang ambing dalam lautan kesesatan dan tercari- cari jalan keluar dari lembah kehinaan. Bukan saja untuk Rocker- rocker tetapi juga untuk anda yang tidak mengetahui untuk apa anda dihidupkan.

Dalam bahasa kasarnya rocker di sini bermaksud orang jahat. Ya, orang jahat yang menyangka dirinya jahat dan sukar diubah sampai tidak boleh dan allergic untuk mendekati kebaikan dari segenap segi.

Masakan mahu bercerita tentang rocker di sini. Bosan mungkin.

Hijrah pulak

Teringat tentang hijrah. Teringat tentang peralihan. Teringat rocker seperti Sham Kamikaze yang berhijrah. Tapi bukan nak cerita pasal beliau sini. Peristiwa hijrah nabi boleh baca dan banyak rujukannya. Tulis kat pakcik google then beratur la link untuk dibukak, tinggal perlu dibaca dan dihadam.

Cuma sangat tertarik untuk dikongsi. Dalam banyak kisah- kisah kecil berkaitan peristiwa besar hijrah itu, terselit sebuah kisah epic menarik yang menyentuh jiwa raga penulis. Kisah epic dalam hijrah yang dimaksudkan ialah~

Ialah~

Ialah~ sila jangan letih menunggu. Jeng. Jeng. Jeng.

Cerita tentang seorang mamat yang rock

Kisah Seorang mamat bernama Suraqah bin Malik. Mudah cerita Suraqah ini seorang jahat. Masakan tidak, niatnya untuk membunuh Rasulullah kerana putih mata dek tawaran seratus bijik Ferrari.. eheh unta. Unta dulu macam Ferrari zaman sekarang.

Suraqah ini hebat. Miliknya seekor kuda yang tangkas sama pergi dengan tuannya seorang penunggang kuda yang cekap. Dikurnia mata yang tajam seperti seekor helang dan tubuh yang mekar melangit.. Beliau sangat arif mencari jejak sang penghijrah.

woah.. [kredit]
Ironinya ketika mengejar baginda, kuda tunggangnya tergolek ibarat mat rempit terjatuh dari motor. Tidak berputus asa dengan niat jahat yang bersulam nafsu itu, beliau bangkit kembali dan terus memacu. Kali ini, kudanya tergolek lagi. Maka, bertambahlah tanda tanya di dalam jiwanya.

Tengah pening- pening menunggang, beliau ternampak kelibat buruannya tidak berapa jauh dari posisinya ketika itu. Ibarat harimau terjumpa kancil dengan pantas beliau menarik panah dan menghala busur tepat ke Rasulullah. “Memang konfem 100 ferrari milikku” Bayangan penulis meneka kata- kata hati Suraqah ketika itu (sila abaikan ajinomoto ini).

Tiba- tiba..?

Tangan Suraqah kaku. Oh tidak! Panah itu tidak dapat dilepaskan. Kaki kudanya terbenam pula ke dalam pasir. Parah nih! Dan debu- debu berterbangan menambah kepanikan Suraqah lagi. Tergetus secuit kesal di dalam hati Suraqah.

Suraqahpun surrender dan meminta Rasulullah untuk mendoakan agar kuda beliau dilepaskan. Bagai kacang lupakan kulit beliau terus meneruskan niatnya untuk membunuh Rasulullah.

Sungguh tidak mengenang budi mamat ini. Sekali lagi, kuda tunggangan Suraqah tergolek lagi. Kali ini lagi teruk mungkin sehingga berguling- guling. Tidak dapat dipastikan. Tapi teruk la.

adeh..[kredit]

Hati Suraqah berdetak gentar! Kali ini beliau memohon belas daripada Rasulullah.

Rasul kesayangan kita tidak mengapa- ngapakan beliau malah memberi tawaran spesyel (special) kepada Suraqah iaitu Gelang kebesaran Kisra atau mahkota raja Parsi ketika itu. Syaratnya, hanyalah supaya Suraqah tidak memberitahu sesiapapun di Kota Mekah tentang penghijrahan baginda.

Suraqah yang sudah berubah itu menepati janjinya. Juga Rasulullah saw menepati janjinya di zaman Umar Al- khattab, gelang kebesaran itu dimiliki Suraqah bin Malik.

Hidayah Allah mengubah mamat rock/ jahat Suraqah yang berniat membunuh kepada membantu Rasulnya. 

Nah, siapa sangka?

Cerita tentang mamat lain pula

Orang yang minat tentang ilmu tasauf tidak akan pernah terlepas daripada menyebut nama beliau. Sebagaimana popularnya Mokhtar Dahari dengan Bola Sepak ketika zaman 80an begitu jualah sinonim individu ini dengan bidangnya.

Seorang yang tawadduk dan sangat warak. Pemberani yang tidak hanya memikirkan diri sendiri tetapi terlibat dalam membangunkan ummat ketika itu.

Pernah satu ketika beliau diziarahi Khalifah Harun Ar- rasyid dan pengiring khalifah di waktu malam yang kelam. Mamat ini mematikan semua lampu yang ada di rumahnya.

Ketika khalifah masuk ke rumahnya dalam keadaan gelap terpaksalah khalifah meraba- raba mencari arah menuju ke mamat ini. Tiba- tiba, teraba tangan individu yang hebat ini.

Sejurus bersuaralah individu itu, “Wahai orang yang tangannya demikian halus dan lembut, alangkah berbahagia jika engkau terlepas dari azab Tuhan di hari kemudian nanti.”

Tersentak dengan kata- kata itu, khalifah teresak- esak menangis dihujani dengan teguran dari susuk seorang ahli sufi yang sangat warak ini. Bayangkanlah seorang presiden menangis ditegur oleh seorang ustaz.. lebih kurang camtu lah.

[kredit]
Siapakah gerangan mamat ini? Beliaulah yang bernama Fudhail bin Iyadh (owh, macam penah dengar).

Tahukah kalian sebelum ini ketika beliau di usia remaja dan muda- muda, beliau merupakan seorang pencuri jalanan! What? saya tidak bermaksud membuka aib beliau. Tidak!

Taubat seorang rocker

Beradalah Fudhail dalam hidup beliau sebagai kutu jalan sehinggalah di suatu hati terdetik di hatinya untuk mengusya/melihat wanita. Maka, beliaupun menjalankan hasrat jahatnya itu.

Tiba di sebuah rumah beliau menjengah melihat isi rumah tersebut dengan niatnya tadi, namun kelihatan seorang wanita sedang membaca al- quran dengan surah al- Hadid ayat 16:

“ Belum sampaikah lagi masanya bagi orang- orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al- Quran) yang diturunkan (kepada mereka)?”

Jiwanya bergetar!

Hatinya tersentak!

Hidayah Allah menyusup halus menghembus angin taubat di dalam jiwanya.

Maka, berubahlah seorang rocker(orang jahat) tegar kepada seorang yang warak dan dekat jiwanya kepada Allah.

Hijrah satu titik perubahan

Wahai orang yang menganggap dirinya rocker.. jahat.. tak ingat Allah.. Janganlah pernah letih untuk berubah. Janganlah menganggap diri jahatmu itu langsung tidak boleh dilentur dan dibentuk.

Batu gua juga boleh dibentuk dengan titisan air halus. Tidak mustahil untuk anda pembatu(rocker) dibentuk dengan belaian halus air siraman tarbawi dari Allah yang nyaman dan lembut.

Yakinlah anda mampu berhijrah menjadi insan sehebat Fudhail bin Iyadh. Jua menukarkan jiwa pembunuh kepada pengasih sebagaimana jiwa Suraqah bin Malik dengan izin Allah. Jangan berputus harap untuk berdoa dan mencari jalan perubahan dengan merelakan diri ditarbiyah dengan ayat- ayat Allah! Tidak kira sejahat manapun anda.

Berhijrahlah!

[umph]
p/s: maaf bahasanya carca marba. Sengaja dibiarkan untuk mengekalkan mood dalam membaca.
READ MORE

[Ulasan Buku] Gila Baca ala Ulama'



Sungguh membaca buku ini membuatkan saya berasa amat kerdil, sungguh membaca buku ini membuatkan saya menyedari betapa sikitnya ilmu yg kita miliki, sungguh membaca buku ini membuatkan saya merasa sangat tinggi nilai sebuah buku.

                Masakan tidak, buku ini telah memaparkan kesungguhan ulama yang terdahulu  dalam membaca buku yang sangat menkagumkan, sebagai contoh

                “Penulis Inba Al-Ghumr menjelaskan tentang biografi Sulaiman bin Ibrahim bin Umar Nafisuddin Al-‘Alawai Al-Yamani, dia berkata, “dia mengatakan kepadaku bahawa dia telah menyelesaikan kitab shahih Al-Bukhari sebanyak 150 kali dengan membacanya, mendengarnya, serta mendiskusinya dengan syeikh”

Sungguh ajaib bukan? Kitab shahih  bukhari yang sebanyak 9 jilid,dan setiap jilid itu terpecah kepada beberapa bab yang besar yang boleh dibuat beberapa buku pula dalam bab tersebut boleh dibaca,mengajar, dan berdiskusi tentnagnya sehingga 150 kali. Adakah kita hari ini mampu? Membaca buku sehelai dua saja telah membuatkan kita bosan dan jemu inikan pula membaca buku yang sama 150 kali?

                Buku ini juga memberikan contoh betapa ulama-ulama terdahulu sangat berasa lazat dengan membaca buku. Contoh nya

                “Ibnu Jahm berkata, apabila rasa kantuk mulai menyerang kedua mataku bukan pada waktunya, maka aku segera membaca buku mutiara hikmah. Kemudian spirit membacaku pun kembali tergugah. Aku menemukan kembali kelpangan hati saat harus memenuhi kebutuhan. Sedeang kesenangan dan kemuliaan yang memenuhi hatiku lebih cepat membuatku bangun daripada ringkikan keledai atau gemuruh reruntuhan”

Wah!! Apakah ini? Menolak rasa mengantuk dengan membaca buku? Sungguh.berlainan daripada kita hari ni. Kita hari ini ubat untuk tidur kita ialah membaca buku, masakan tidak baru membuka sehelai muka surat terus tertidur. Dan sangat banyak lagi contoh-contoh kesungguhan ulama terdahulu dalam menelaah ilmu. Buku ini akan menjadi tamparan buat anda yang mengambil pengajaran daripadanya.           

Tambahan juga, penulis buku ini bersungguh-sungguh menggambarkan betapa ulama terdahulu gemar dan sangat rapat dengan ilmu. Penulis buku ini juga menggalakkan para pembaca untuk terus membaca dan mendalami kisah-kisah hebat ini dengan memberi rujukan-rujukan agar boleh digali khazanah ilmu ini.

                 Akhir sekali,buku ini menjadi pembuka kepada book of the month daripada admin agar memupuk semangat membaca yang tinggi di dalam kalangan pembaca blog ini.semoga bermanfaat.



READ MORE

5 CARA BERINTERAKSI DENGAN AL-QURAN

Assalamualaikum.. Apa khabar iman?
Antunna semua mesti selalu baca quran kan setiap hari. Tapi pernah tahu tak yang kita ada cara nak berinteraksi dengan Quran? Kalau tak tahu lagi, jom baca selanjutnya...

PERTAMA : FAHAM BAHASA ARAB

Dalam Qur’an ada pelbagai jenis kisah, pengajaran, nasihat, dan etc. Seronok sebenarnya kalau kita faham Quran ni. Mesti anda pernah solat dimana imam nya membaca surah yang sangat panjang. Kita yang dibelakang ni dah nak ‘bosan’ atau dengan bahasa mudahnya, lenguh kaki dan mula fikir pelik sikit – “kenapa lah imam ni baca panjang-panjang sangat. Kalau nak mengulang hafazan pun, tak payah la waktu solat.” Ada juga imam yang macam suara nak menangis (tapi tak nangis la waktu tengah solat) waktu baca ayat tertentu. Pernah terfikir tak kenapa imam buat dan jadi macam tu? Sebabnya, dia sedang menghayati makna ayat yang dibacakan. Subnallah..


 Macam mana nak faham? Belajar lah bahasa Arab. Banyak tempat dan cara untuk belajar. Kalau ada kemahuan, mesti ada usaha untuk belajar. Kalau takut tak dapat bagi komitmen untuk ke kelas + tak dak duit, cari je online. Banyak tempat yang mengajar secara percuma. Download video dari youtube ke.. Livemocha.com pun boleh juga..  Boleh juga cari pen-pal (atau saya panggil sebagai kawan online). Kita berkenalan dengan dia dan minta dia ajar Arab. Orang Arab ni sangat baik dan akan cuba untuk ajar kita. Gunakan teknologi terkini untuk faedah kita, jangan biarkan teknologi yang menggunakan kita.

Bahasa Arab sangat mudah untuk dipelajari. Kalau anda belajar di sekolah agama, mesti ada ambil subjek bahasa Arab kan? Samada Bahasa Arab Komunikasi atau pun Bahasa Arab Tinggi. Kalau nak tahu, belajar bahasa ni sebenarnya dapat menajamkan ingatan dan menguatkan minda. Sama macam kita hafal qur’an. Jadi lepas belajar, mestila kena guna. Selalu-selalu lah sembang atau menulis atau apa-apalah dalam bahasa Arab. Lagi bagus kalau anda ajar pulak orang lain bahasa Arab.  Sebab kalau tak, nanti lupa. Apa-apa pun, kalau dah belajar, tapi tak praktik dan guna, memang akan lupa. Maklumla, kita kan manusia. 


KEDUA: FAHAM DENGAN HATI

Macam mana nak faham dengan hati? Jangan jawab dengan mulut. Kalau jawab dengan mulut, tu kira faham dengan mulut. Tak semestinya hati dah faham.  Salah satu cara nak faham dengan hati ialah dengan imagine yang Quran itu adalah surat cinta dari Allah. Allah turunkan khas untuk kita umat akhir zaman. Seronok tak? ke tak seronok…..?

Katakan, kalau lah anda tiba-tiba dapat surat dari Perdana Menteri Jepun menjemput anda untuk dinner bersama kerana anda telah menolong mengubati dia suatu ketika dulu (padahal kebetulan masa tu dah nak sembuh. Ubat sekejap je, terus sembuh).. Tiket penerbangan, makanan, tempat tinggal semua free. Apa perasaan masa tu? Mesti seharian senyum sampai telinga. Gembira.  Tu baru Perdana Menteri Jepun. Tak dak lah tinggi dan berkuasa sangat.. Nanti dah sampai seru, lucutlah jawatan, tua, dan akhirnya mati. Kegembiraan kita tu pun sementara saja. Paling lama pun, mungkin la seminggu dapat tinggal di Jepun tu.

Tapi, macam mana kalau Allah Tuhan sekalian alam yang Maha Berkuasa Maha Kaya Maha Pemurah Maha Bijaksana Maha Mengetahui yang menciptakan kita dan segala nya memberi jaminan dan tawaran yang jauh beeeeeerlipat kali ganda-ganda hebat dari itu?  Mesti la kita kata:

NAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK~PLEASE~ONEGAISHIMASU~
 (*merayu-rayu nak sebab susah nak dapat tau)

 Kalau nak, tak boleh la free. Kena patuh dan ikut apa yang diperintah oleh Allah ; laksana amar makruf nahi mungkar.

Ok, jauh sangat lari dari topic kita iaitu faham dengan hati. Jadi, bila kita yakin yang itu adalah surat cinta dari Allah, mesti kita akan baca dengan penuh penghayatan. Kadang-kadang tu boleh sampai menangis sebab terharu. Ada juga waktu bila rasa mendapat semangat untuk buat lepas baca Quran.  Jadi jom kita cuba untuk faham dengan hati. 

KETIGA : RASA QURAN DITURUNKAN KHAS UNTUK KITA

Imagine yang Allah sedang bercakap dengan kita melalui Quran. One-one.
Ala macam kita sembang dengan kawan-kawan melalui facebook, twitter, Friendster, myspace, etc.. Sahabat baik kita pulak tu.. Kenal sejak azali lagi..Dia la yang selalu tolong kita, dia la segalanya lah. (contoh je ni). Then, dia tegur dan nasihat dan nak sembangdengan kita. Layan atau tak?

KEEMPAT : FAHAM SIRAH (SEJARAH)

Mesti faham kenapa Ayat dan surah tu turun . Selalunya ayat tu turun kat spesifik masa dan waktu sesuatu benda tu berlaku.  Contoh macam kisah Aisyah isteri nabi yang difitnah, kisah Rasulullah yang dikatakan terputus zuriat sebab tak dak anak lelaki (padahal sebenarnya Aqidah lebih penting berbanding darah), kisah pengharaman arak secara berperingkat-peringkat dan sebagainya... Cuba rajin-rajin diri baca tafsir dan asbabun nuzul setiap ayat. Kita akan dapat lebih menghayati ayat tu lepas ni sebab kita dah tahu maksud secara tesurat dan tersirat..

KELIMA : BACA QURAN DENGAN MINDSET DAKWAH

Kalau kita tak rasa we are belong to the group, kita akan bosan dan jadi tak minat. Jadi macam mana nak bagi rasa kita belong to Quran group? Baca Qur’an dan terjun dalam dakwah ( buat praktikal). Kena buat baru kita dapat feeling tu..
Jadi, kesimpulannya, jom berinteraksi dengan Quran. Kalau kata macam susah nak buat semua, jangan tak buat terus.  Cuba buat sikit-sikit dan berterusan. Bahasa Arab kata ISTIQAMAH (bukan istimrar) Belum cuba belum tahu..
READ MORE

Musafir dan Yakin


Alhamdulillah. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam.

Apabila kita keluar bermusafir, wajiblah keatas diri kita untuk mempercayai dan meyakini jalan yang akan kita lalui. Kita juga akan meredhai jalan yang kita pilih untuk sampai kepada destinasi yang kita ingin tuju.

Jika kita bermusafir menggunakan laluan yang kita tidak yakin padanya, mudah sekali untuk kita sesat dan hilang arah tujuan ketika dalam perjalanan. Kita akan cepat ragu-ragu dan saling tidak mempercayai diantara ahli musafir.

Maka perjalanan musafir kita akan terganggu kemungkinan besar juga kita akan berpindah ke jalan lain dan bercerai-berailah kita dengan ahli musafir yang lain.


Cerita sama di jalan dakwah. Kisah kita musafir di dunia.

Jalan dakwah bukan jalan bid‘ah, bukan jalan yang baru tetapi jalan sama yang pernah dilalui para anbiya dan salafus soleh.

Jalan dakwahlah yang sepatutnya terlebih utama dipercayai dan diyakini kerana inilah jalan asal dimana seorang Muslim mengikat segala urusan hidupnya dan kepada Nya lah dia menyerahkan segala apa yang dimiliki sama ada harta, jiwa atau usia, fikiran dan waktu kerana disinilah letaknya kesudahan dan masa depan yang hakiki.

Maka wajib keatas diri setiap Muslim yang memilih laluan ini untuk tahu tentang keselamatan jalan dakwah, mengetahui keasliannya dan meyakininya supaya usia tidak dibazirkan di jalan yang menyeleweng dan bengkok.
Katakanlah: Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” [12:108]
Jangan ragu-ragu dengan jalan dakwah. Sekiranya kita enggan, sesungguhnya kita akan terumbang-ambing diantara bimbang dan ragu-ragu. Dikala kita membiarkan jalan ini, sesungguhnya pasukan Allah akan terus berjalan tanpa mempedulikan sama ada bilangan mereka ramai atau sedikit.
“.. dan pertolongan yang membawa kemenangan itu hanya dari Allah yang maha kuasa, lagi maha bijaksana.” [3:126]
Wallahua’lam

 Sumber: Jahagifu
READ MORE

Tolong jangan kritik, permulaan mendekati seseorang.

[kredit]

Melihat kepada sahabat- sahabat yang bersemangat tahap tinggi untuk menjalankan amal ma’ruf dan nahi mungkar di sekeliling saya (tak kurang jugak pembaca), saya merasa tertarik untuk berkongsi dengan anda semua.

Pernah tak anda berhadapan dengan situasi di mana anda bertemu dengan junior anda, dan anda melihatnya melakukan beberapa kesilapan yang perlu dibaiki lalu anda menegurnya secara direct lalu diapun melarikan diri dari anda tanpa membetulkan kesilapannya (panjangnya ayat tanpa noktah).

Jika pernah, anda mungkin telah melakukan kesilapan dalam langkah untuk membetulkannya.(Bajetla, takkan menegur orangpun merupakan kesilapan bang, kata anda yang sedang membaca).

Jadi di mana kesilapannya? Kerana tajuk di atas telahpun membocorkan point saya, maka biar saya berterus terang sajalah. Jawapannya ialah kerana anda bermula dengan mengkritik!

Bukankah kritikan itu membina? Anda cuba menyakinkan saya yang sedang menulis. Saya katakan, ada cara yang lebih baik daripada mengkritik.

Mari saya kongsikan, menurut buku How to Win Friends and Influence People tulisan Dale Carniegie (saya baca Da’ie Carnigie ;D), kritikan akan membuat orang yang dikritik memegang pendiriannya yang salah itu dengan lebih teguh. Penulis membuktikannya dengan kisah Crowley seorang pembunuh dan perompak bersenjata yang dikehendaki di Bandar New York. Kerana kelakuaan jahat mamat ini, beliau telah ditangkap dan dijatuhkan hukuman mati di atas kerusi elektrik.

Anda mungkin mengharap Mamat ini bertanya, “ Adakah ini yang saya dapat kerana membunuh orang? Tetapi anda silap, Kerana Crowley berkata, “Adakah ini yang saya dapat kerana mempertahankan diri saya?”

Kita lihat, bagaimana Crowley tidak rasa bersalahpun dengan pembunuhan yang dilakukan.

Cuba kita lihat pula, Al Capone, mamat ni pulak merupakan gangster yang kejam yang pernah mengggegarkan Chicago. Dia tak pernah mengutuk dirinya, bahkan dia yakin yang dia ialah seorang dermawan yang tidak dihargai dan disalah ertikan.

Jadi apa pointnya di sini bang?

Ya, kita lihat Crowley dan Al Capone kedua- dua mereka tidak langsung rasa bersalah dengan kesalahan yang mereka yang lakukan. Kritikan dan kondeman (ade dalam kamus ke?) daripada masyarakat tidakpun mengubah pendirian mereka untuk merasa bersalah bahkan mereka menjustifikasikan perbuatan mereka sebagai sesuatu yang mulia.

Kritikan merupakan perkara yang sia-sia kerana meletakkan orang yang dikritik dalam posisi defensive, yang membuatkan mereka cuba untuk mempertahankan diri mereka.

Juga terbukti jika kita membela binatang peliharaan, ganjaran akan lebih baik untuk mengajar mereka daripada hukuman atas kesilapan yang dilakukan. Kajian juga menunjukkan hal yang sama berlaku kepada manusia. (penulis tidak menyamakan manusia dengan haiwan, tidak sama sekali)

Ada tak contoh bagaimana boleh dibaiki situasi ini?

Jawapannya mestilah adakan..(no poin la tulis artikel takda jalan penyelesaian)
George, seorang Koordinator Keselamatan berasa tensen dan pening kepala dek kerana pekerja- pekerja syarikat tempat dia bekerja tidak mengenakan topi keselamatan sewaktu bekerja. Maka, beliaupun membuat laporan apabila ternampak pekerja yang tidak mengenakan topi keselamatan sewaktu bekerja, lalu menyenaraikan dengan panjang lebar peraturan yang mereka perlu patuhi. Akibatnya, beliau tidak dihormati dan pekerjapun membuka topi keselamatan sejurus sahaja dia beredar dari kawasan mereka bekerja.

Belajar dengan situasi yang berlaku George mengubah pendekatannya. Apabila dia terjumpa saja pekerja yang tidak memakai topi keledar, beliau akan bertanya samada topi itu tidak selesa dipakai atau tidak muat. Kemudian dia mengingatkan dengan nada yang mesra yang topi ini direka untuk melindungi mereka daripada kecedaraan dan menyarankan supaya topi itu sentiasa dipakai.

Hasilnya?

Timbul kesedaran bagi mematuhi peraturan tanpa rasa kesal dan benci.
[kredit]
Nah, kita lihat daripada kisah di atas kritikan ternyata tidak menyelesai masalah bahkan lebih menambah masalah lagi.

Samalah juga dengan Da’ie, jika mahu menegur seseorang jangan terus terjah. Fahami dahulu mereka dan selami dahulu nilai positive yang ada pada mereka. Manusia ini gemar dipuji dan diberi ganjaran. Tidak suka dikritik dan dimarahi. Maka tegurilah dengan hikmah.

Tegur tidak bermakna kita perlu memberitahu kesalahan mereka secara terus, mungkin mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan itu salah. Jadilah pembimbing dan bukannya penghukum. Cubalah kita tukar perkataan kita daripada ‘kau tahu tak apa yang kau lakukan ini salah?’ kepada ‘ Biar aku tunjukkan cara yang baik yang boleh kau buat’.

Daripada ‘Orang tak pakai tudung masuk neraka’ kepada ‘Saya harap kita bersama bertemu di surga’. Daripada ‘kaki tidur dalam kelas!’ kepada ‘ Makan gula- gula ni, ubat tahan mengantuk, nak aku urut sekali ke?’.

Kesimpulannya, mari kita cuba menukar cara pendekatan daripada mengkritik kepada cara pendekatan membimbing dan membina. Tidak mengutuk tetapi memberikan penyelesaian. Cara ini lebih ‘human- friendly')

Seposen dua dariku. Harap boleh dipraktis oh!
READ MORE

Inilah jalan nya~




Bismillah.

 Menjalani kehidupan disini yang suhunya mula menurun dan kedinginannya semakin memuncak,huhu.sejuk..nampaknya hari2 yang bakal dilalui sepanjang syita' ini memang perlu kepada mujahadah yang sangat tinggi.Mesti kuat kerana kita seorang muslim,harus kental kerana kita orang yang luar biasa  meskipun demam,selesema,sakit dada dan batuk menjengah sekali sekala.Apa2 pun bersyukurlah kerana Allah masih memberi nikmat Islam dan Iman serta masih ada kudrat untuk bergerak menyebarkan kasih sayangNya.Menjadi hamba Allah itu adalah dengan melaksanakan segala dlm hidup ini semata-mata keranaNya.Tiada yang lain,hanya untuk Dia.Sungguh hidup muslim itu adalah ibadah.Ibadah kepada Allah itu bersifat universal.Bukan sekadar rukun Islam yang 5.

Tidak dapat dinafikan kadang-kadang rasa lemah dan goyah menyelinap masuk dalam diri.Pernah je terfikir,kalaulah jadi orang biasa ,kan senang..usah difikirkan kerja2 dakwah dan tarbiyah ni.Biarkan aje orang lain dengan hal mereka sendiri.Focus study,x payah sibuk2kan diri dengan program sana sini,x payah habiskan duit,masa n hidup ini konon2 nak berkorban bagai.entahla,kenapa macam tu?penat kot.sebab usaha tapi orang tak ikut pun,terkejar sana-terkejar sini orang tak terima pun malah ditinggalkan lagi.Lepas tu,orang cop kita itu lah ini lah,rimas!huuuuh!penat!letih!tak dapat apa pun.syurga?lambat lagi,ntah2 tak dapat pon.

Istighfar panjang..penatkah?itu memang pasti.syurga nikmat terindah dan hanya untuk orang2 yang menyerahkan seluruh kehidupannya untuk Allah.sekali lagi,untuk Allah.eh,kalau kita nak dapat mumtaz or 4 flat dalam exam..takkanlah kita sekadar goyang kaki,enjoy2 kot?semestinya kita brusaha  sehabis daya.kalau boleh setiap masa nak dengan buku kan?hmm..jom kita relate kan dengan syurga Allah.Ok,baiklah!mesti berpenat lelah,mesti DF giga,mesti menyelami jiwa 2 manusia yang pelbagai,mesti berdepan dengan macam2 ragam dan mesti study buku2 fikrah sebanyak mungkin.
                      ya,itulah dakwah kita.Risalah Rasulullah S.a.w. dan kita adalah penerus dakwah ini.
''Dialah yang memilih kamu untuk mengerjakan suruhan agamaNya dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatann dan susah payah dalam perkara agama"   (al-Hajj:78)

masih ingatkah kita kepada Rasulullah?
disaat baginda dihina,dimaki hamun,dukutuk2,dikatakan gila dan hampir dibunuh..
pernah baginda marah?
pernah baginda kecewa?
pernah baginda putus asa?
pernah baginda futur?
pernah baginda mengeluh?

TIDAK kan?
Baginda masih meneruskan dakwah dengan hikmah,sabar dan kuat.
semua dugaan itu tidak pernah menjadi noktah terakhir dakwah.
kini,kita mengecapi nikmat Islam itu kerana dakwah Rasulullah dan para sahabat.
suatu hari nanti kita yakin bahawa Islam itu akan kembali gemilang dengan izinNya.
Adakah kita tidak mahu menjadi titik2 kecil yang turut menyumbang kepada kegemilangan Islam itu?

'Izzahlah dengan dakwah ini,kerana tiada kehidupan yang indah dikecapi melainkan dengan redha Allah dijalan ini,ya muqallbal qulub..tsabbit qulubana!

''oleh itu sampaikanlah secara bertrus terang apa yang diperintahkan kepadamu wahai muhmmad dan janganlah engkau hiraukan bantahan dan tantangan kaum musyrik itu'' (al-Hijr : 94)
 
Sumber : 
hidupku-lillah
READ MORE

Chatting vs Texting ~






Hana memasukkan nama dan kata laluan. Akaun Skype miliknya terpampang di skrin komputer. Matanya melilau mencari friend yang sedang online. Sebuah nama mencuri perhatiannya. Dia tersenyum.
                                                         
Hana    : Atok ! study ar. Online manjang.
Yusuf   :  Sejak bila aku kahwin dengan nenek kau?
               Haha. Tengah study add Math ni. Depan lappy~
Hana    : Tadi ada orang tu rajin. Siram pokok bagai..
Yusuf   : Eh mana tau ni? Ko lalu depan rumah aku ke?
Hana    : Yup. On the way nak pergi Mid..
Yusuf   : Tak singgah ? =p
Hana    : Takmo lah. Tadi aku dengan family. Tak pasal2 pulak mak ko ingat aku datang nak
              meminang kau. Haha.
Yusuf   : Haha. Tetibe pulak aku segan *(tutup muka pakai bantal)
Hana    : Gedik gila..haha =D Ok ar, mama panggil.
              Sambung lain kali =)
             Salam, kawan.


            Hana Naziha. Seindah namanya, indah juga orangnya. Sekali dia tersenyum sudah cukup untuk membuat orang lain cair. Barisan giginya tersusun rapi. Kemas. Hana juga memiliki intelektual yang tinggi. Ditambah pula dengan kesopananya, dia layak menyandang gelaran `Perempuan Melayu Terakhir`.
           
            Yusuf? Toksah cerita. Ramai perempuan tergila-gilakan Yusuf. Dia merupakan anak Melayu kacukan Itali. Anak matanya perang, hidungnya mancung dan berbadan tegap. Meskipun berpakaian simple, dia kelihatan cukup kacak. Yusuf juga seorang yang bijak, setanding dengan Hana. Yusuf seorang yang pemalu. Dia hanya memiliki seorang kawan perempuan iaitu Hana.

            Hana dan Yusuf merupakan kawan baik di alam maya tetapi malu-malu apabila di sekolah. Walaupun Hana kelihatan happy-go-lucky, tetapi hakikatnya Hana mempunyai masalah keluarga tersendiri. Yusuf bertindak menjadi pendengar yang setia. Begitu juga dengan Yusuf. Mereka seringkali berkongsi suka duka di alam Skype, Twitter, Facebook mahupun mesej.

*********************************************************************************
            
            Hana memandang Yusuf dengan wajah marah. Yusuf tidak mempedulikan Hana. Dia terus merayu kepada Allah agar diampunkan dosanya. Air mata Yusuf bercucuran laju seolah-olah air sungai yang mengalir deras. Keadaan sekelilingnya sudah tidak dipedulikan lagi.

            “ Ya Allah. Aku tak bersalah!” Yusuf melutut. Bersungguh-sungguh dia memohon ampun. “ Tapi dia !,” jarinya menghala kearah Hana. “ Dia yang selalu mengajak aku berbual perkara yang sia-sia. Lepaskan aku, Allah…”

            Hana menempelak. “ Tidak, Allah. Bahkan dia juga bersalah! Dia tak pernah mengingatkan aku untuk meninggalkannya. Lepaskan aku, ya Allah. Aku mohon keampunan Engkau..”, Hana merintih.

            Suasana di mahsyar ini sangat huru-hara. Maing-masing sibuk dengan hal sendiri. Mahkamah pengadilan-Nya sungguh menggerunkan. Ia seolah-olah pementasan drama yang ditonton oleh semua manusia. Penelitian terhadap setiap amalan hamba-hambaNya sungguh halus.

            “ Cukup !” Satu suara menghentikan kata-kata mereka. “ Tiada erti kamu berbalah di sini. Segala perbuatan kamu di dunia telah tercatat di kitab itu. Masuklah ke dalam neraka dan rasakanlah pembalasan Allah. Sesungguhnya kamu berdua termasuk dalam kalangan yang rugi kerana telah melanggar batasan ikhtilat (pergaulan) yang telah Allah tetapkan”.

            Tina-tiba Hana terjaga daripada tidur. Peluh dan air mata membasahi bajunya yang berwarna biru. Dia beristighfar panjang. Mimpi tadi masih bermain-main di fikirannya. Hana termenung. Adakah Allah sedang member teguran kepadanya?


Hana    : Apa kata kita stop chatting? J
Yusuf   : Tetibe je ni.. Kenapa? Aku buat salah ke?
Hana    : Mana ada kau buat salah
Yusuf   : Habis? Tetibe je. Alaa… kata kawan~
Hana   : Sebab kita kawanlah, kita kena stop buat benda lagha ni.
               Betul tak ? Aku nak kita kawan sampai syurga J
               Tak nak ar aku jadi penyebab kita masuk neraka. Naudzubillah.
Yusuf   : Hmm.. betul jugak. So, kita stop je ar. Tapi still kawan, kan?
              Kawan sampai syurga J
Hana    : Insya Allah. Semoga Dia redha J

                                                               ~Tamat~

Secebis nota daripada hati :
“….Kemudian pada hari kiamat sebahagian kamu akan saling mengingkari dan saling mengutuk. Dan tempat kembalimu ialah neraka, sama sekali tiada penolong bagi kamu”
[Ankabut : 25]

Bertaubatlah selagi belum tiba hari penyesalan bagi orang-orang yang berdosa.
Jangan diremehkan kecilnya dosa kerana dosa yang kecil boleh membawa ke neraka.
Hati yang tidak terkesan dengan peringatan ialah hati yang mati.
Wallahu a’lam J



sumber : badarmitibjugra


READ MORE