This is an example of a HTML caption with a link.

90% Rezeki dalam Perniagaan. BENARKAH?

Hadis Lemah Mengenai Besarnya Keuntungan Berdagang sebab:

1. Sanadnya mursal (tidak bersambung).
Nu'aim bin 'Abdirrahman al-Azdi adalah seorang Tabiin (generasi selepas sahabat) dan tidak pernah berjumpa dengan Rasulullah.

2. Nu'aim bin Abdirrahman al-Azdi adalah majhul (tidak dikenali).

Rujuk gambar untuk mengetahui sumbernya.

READ MORE

Sejarah Sambutan Maulid Nabi SAW

Assalamualaikum..

Jom ketahui tentang sejarah Maulid Nabi.. Bila sebenarnya terjadinya Sambutan Maulid Nabi?

Ikuti penerangan di bawah.

Maulid nabi memang berlaku. Maulid maksudnya kelahiran Nabi saw. Biasanya orang ni, bila lahir, kita tak tau jadi apa lagi pada masa depan dia. Orang tak tahu tempat kat mana n sapa dia. Cuma orang tahu ciri-ciri dia. Jadi bila dia besar, sebab bawa ajaran Islam, baginda jadi terkenal. Nabi kan menyampaikan. Sampaikan benda yang Allah suruh. Nabi akan sampaikan belaka iaitu akan dipanggil syariat. Jadi kalau nabi senyap, maksudnya ikut la nak buat ke tak buat. Jadi... nak sambut maulid, nabi ada suruh ke tak? Tak ada kan. Maknanya? Itu bermaksud bukan benda yang Allah suruh. Yang suruh selawat kepada Allah pun, Allah suruh Nabi selawat. Tapi benda ni Nabi tak suruh.  

Jadi...Zaman sahabat ada buat tak? Tak ada juga.. Jadi kalau orang nak buat juga? Ia bukan syarak, bukan ibadah (sebab nabi tak suruh). Walaupun memang kata sayang Nabi pun, tapi benda tu bukan yang Tuhan suruh. Tapi bukan yang dilarang. Jadi, ni hanya tabie manusia..cara manusia.. jadi, tak boleh cakap sambut benda ni dapat pahala..  

Tabiin pun tak sambut. Tabi' dan tabiin pun tak sambut.  

Orang/ Zaman Fatimiah dekat Afrika Utara yang mula-mula buat sebab orang masa tu dok sibuk aktiviti lain dan banyak melupakan ajaran Nabi. Kerajaan Abasiyah dah lemah ketika tu. Kerajaan Fatimiah adalah orang syiah yang memberontok dan kemudian membentuk kerajaan sendiri sampai dapat tawan Mekah dan Madinah.  

Kemudian Salahuddin Al ayubi takluk kembali kerajaan Fatimiah. Jadi Salahuddin Al Ayubi nampak sambutan Maulid Nabi tu bagus sebab dia memperingati kembali tentang ajaran Islam. Salahuddin ni orang Sunnah. Jadi dia pun teruskan. Ni adalah sejarah Maulid. Depa buat ni bukan sebab  nak merayakan dan membuat acara tertentu pada tarikh kelahiran Nabi. TAPI depa buat ni sebab nak memperingati perjuangan Nabi dan nak bagi faham perjuangan Nabi &bagi semangat.. Tak ada sesiapa pun faham pada masa tu yang wajib dibuat upacara tertentu.. tarikh tu sebenarnya digunakan untuk tujuan politik oleh kerajaan Fatimiah..  

Apa yang salahnya mengenai Maulid Nabi yang dibuat sekarang? Yang salahnya ialah dengan mewajibkan upacara tertentu yang mesti dibuat pada hari kelahiran Nabi iaitu 12 Rabiul Awal. Tapi sebenarnya tarikh kelahiran Nabi yang lebih sahih adalah 9 Rabiul Awal.  

Point yang utama yang nak cakap tu ialah tentang sejarah bermulanya Maulid. Jangan lah mempergunakan atau mengambil kesempatan atas tarikh kelahiran Nabi untuk kepentingan diri sendiri. Kita sepatutnya mengambil kesempatan ini supaya mengembalikan manusia kepada semangat Nabi dan Islam.

READ MORE

Berpegang Sumber yang Lapuk?

Assalamualaikum,

Kali ni, saya ingin mengulas perkara ini. Pernahkah bergerak difikiran kalian, kenapa  kita guna sumber-sumber terdahulu dan cara(style) lama yang mungkin macam ketinggalan zaman.

Huraian:
Teknik menjawab apa-apa persoalan adalah salah satunya dengan membuat persoalan kembali. Jadi, kita perlu mengetahui dahulu apakah yang dimaksudkan dengan sumber lama? Apakah contoh sumber lama?

Kalau sumber Quran &Sunnah, itu adalah kerana Nabi Saw yang memerintahkan kita supaya mengikuti sumber tersebut. Nabi pernah berkata yang sesiapa yang mengikuti Aku, maka dia tidak akan sesat. Maka wajiblah kita mengikut dua sumber tersebut.

Bagaimana pula dengan sumber-sumber lain seperti yang tercatat dalam sejarah? Kalau sumber seperti ajaran IHAB contohnya, anda diberi peluang untuk turut serta atau tidak turut serta. Jika kita rasakan cara yang dilaksanakan oleh orang terdahulu lapuk dan tidak sesuai dipakai untuk masa kini, maka ada cadangan lain yang sesuai untuk menggantikannya? Kalau ada, anda dialu-alukan untuk menyuarakan di sini kerana kami amat berbesar hati untuk mengetahuinya. Tapi ingat, kita bukan mengikut IHAB. Kita mengikut ajaran yang Islam yang disusun mengikut kaedah dakwah IHAB kerana percaya itu adalah yang paling hampir dengan cara yang dibawa oleh Rasulullah.

Lain pula halnya jika bab ibadah. Kita memang kena ikut apa yg disuruh. Semua ibadah adalah haram kecuali jika ada nas. Tapi kalau bab dunia, boleh ikut cara apa sekalipun asalkan baik &ikut undang2 dunia. Maksudnya, semua benda keduniaan adalah harus dibuat kecuali ada nas yang mengharamkannya.

Jazakallahu khayr. Moga manfaatkan cuti sebaiknya bagi sesiapa yang bercuti. Kita sentiasa memakai baju para daie dan baju itu hanya terlucut apabila maut menjelma. Jadi, selagi ada peluang dan ruang, gunakan masa anda sebaiknya untuk mengejar kebahagiaan yang kekal abadi.. insyallah.

READ MORE