BulatanKami

[Ulasan Buku] Gila Baca ala Ulama'



Sungguh membaca buku ini membuatkan saya berasa amat kerdil, sungguh membaca buku ini membuatkan saya menyedari betapa sikitnya ilmu yg kita miliki, sungguh membaca buku ini membuatkan saya merasa sangat tinggi nilai sebuah buku.

                Masakan tidak, buku ini telah memaparkan kesungguhan ulama yang terdahulu  dalam membaca buku yang sangat menkagumkan, sebagai contoh

                “Penulis Inba Al-Ghumr menjelaskan tentang biografi Sulaiman bin Ibrahim bin Umar Nafisuddin Al-‘Alawai Al-Yamani, dia berkata, “dia mengatakan kepadaku bahawa dia telah menyelesaikan kitab shahih Al-Bukhari sebanyak 150 kali dengan membacanya, mendengarnya, serta mendiskusinya dengan syeikh”

Sungguh ajaib bukan? Kitab shahih  bukhari yang sebanyak 9 jilid,dan setiap jilid itu terpecah kepada beberapa bab yang besar yang boleh dibuat beberapa buku pula dalam bab tersebut boleh dibaca,mengajar, dan berdiskusi tentnagnya sehingga 150 kali. Adakah kita hari ini mampu? Membaca buku sehelai dua saja telah membuatkan kita bosan dan jemu inikan pula membaca buku yang sama 150 kali?

                Buku ini juga memberikan contoh betapa ulama-ulama terdahulu sangat berasa lazat dengan membaca buku. Contoh nya

                “Ibnu Jahm berkata, apabila rasa kantuk mulai menyerang kedua mataku bukan pada waktunya, maka aku segera membaca buku mutiara hikmah. Kemudian spirit membacaku pun kembali tergugah. Aku menemukan kembali kelpangan hati saat harus memenuhi kebutuhan. Sedeang kesenangan dan kemuliaan yang memenuhi hatiku lebih cepat membuatku bangun daripada ringkikan keledai atau gemuruh reruntuhan”

Wah!! Apakah ini? Menolak rasa mengantuk dengan membaca buku? Sungguh.berlainan daripada kita hari ni. Kita hari ini ubat untuk tidur kita ialah membaca buku, masakan tidak baru membuka sehelai muka surat terus tertidur. Dan sangat banyak lagi contoh-contoh kesungguhan ulama terdahulu dalam menelaah ilmu. Buku ini akan menjadi tamparan buat anda yang mengambil pengajaran daripadanya.           

Tambahan juga, penulis buku ini bersungguh-sungguh menggambarkan betapa ulama terdahulu gemar dan sangat rapat dengan ilmu. Penulis buku ini juga menggalakkan para pembaca untuk terus membaca dan mendalami kisah-kisah hebat ini dengan memberi rujukan-rujukan agar boleh digali khazanah ilmu ini.

                 Akhir sekali,buku ini menjadi pembuka kepada book of the month daripada admin agar memupuk semangat membaca yang tinggi di dalam kalangan pembaca blog ini.semoga bermanfaat.



0 Comments
Comments
Tweets

0 comments:

Catat Ulasan