BulatanKami

Unity in diversity, Restore our dignity!

unityOleh: Raja Ahmad Kamil Bin Raja Sulaiman


Bismillah. Coretan ini boleh disebut sebagai surat terbuka kepada umat Islam. Orang bukan Islam juga dialu-alukan untuk membacanya, tiada masalah.

Dewasa ini, kita dapati maruah umat Islam sangat tercalar teruk dek pebagai masalah yang timbul dalam kalangan umat ini, dari sudut kelemahan ekonomi, kepincangan dalam politik negara yang majoritinya umat Islam, tidak kurang juga perbalahan yang tidak berkesudahan, walaupun ia hanyalah atas sebab perkara yang sangat kecil lagi remeh.

Kita kecilkan skop perbahasan. Tanah air kita yang tercinta ini sudah hampir 57 tahun mencapai kemerdekaan lamanya. Kita sedar dan akui banyak pemimpin negara luar di seluruh dunia yang mengagumi akan pencapaian dan keharmonian negara ini. Walau bagaiamana pun, orang lain memandang dengan pelbagai perspektif, tetapi kita yang tinggal di sini kekadang punya pendapat dan perasaan yang berbeza. Setuju? Apakah perkara pokok yang menjadi antara punca utama maruah umat Islam tergadai pada hari ini? Fikir sejenak.

Usai berfikir, kita yakin dengan jelas bahawa masalah utama umat ini ialah perpecahan yang sangat serius, atau bahasa lembut sikit umat Ialam tidak bersatu. Kenapa tidak dapat bersatu? Apa sebabnya?

Allah ‘Azza Wa Jalla berfirman:
واَعْتصِمُواْ بِحَبْلِ الله جَمِيْعًا وَلاَ تَفَـرَّقوُا وَاذْ كـُرُو نِعْمَتَ الله عَلَيْكُمْ إٍذْكُنْتُمْ أَعْـدَاءً  فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلـُوبِكُمْ  فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنْتُمْ عَلىَ شَفاَ خُـفْرَةٍ  مِنَ النَّاِر فَأَنْقـَدَكُمْ مِنْهَا كَذَالِكَ يُبَبِّنُ اللهُ لَكُمْ اَيَاتِهِ لَعَلـَّكُمْ تَهْـتَدُونَ
Maksudnya: “Berpegang teguhlah kamu semua dengan tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, Ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah memnyatukan jantung hatimu, lalu menjadilah kamu orang-orang yang bersaudara kerana nikmat Allah; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk” – Surah Ali Imran, QS3:103

Allah Ta’ala telah menjelaskan, kita hanya dapat bersatu dengan sebenar-benarnya melalui ikatan keimanan yang tersemat di jiwa. Jikalau kita mencari persamaan sebagai aset untuk kita bersama tanpa mengendahkan aspek iman, kelak kita pasti temui banyak perbezaan sebagai punca kita berbalah dan berpecah.



Antara doa yang diajar oleh Rasulullah Sollalahu ‘Alaihi Wasallam yang merupakan doa Nabi Daud ‘alaihi salam yang boleh kita amalkan dalam kehidupan seharian, yang diriwayatkan oleh Abu Darda’ radiallahu ‘anh:
  أَللَّهُمَّ، إِنِّي أَسْألُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ،  وَالْعَمَلَ الَّذِي يُبَلِّغُنِي حُبَّكَ.  أَللَّهُمَّ اجْعَلْ حُبَّكَ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْ نَفْسِي وَأَهْلِي، وَالْمَاءِ الْبَارِد
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu akan cinta-Mu, cinta orang yang mencintai-Mu dan amalan yang membawaku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikan cintaku kepada-Mu lebih daripada cintaku kepada diriku sendiri, keluargaku dan air yang dingin” – Hadis hasan gharib, riwayat Imam at-Tirmidzi

Soalan besar yang perlu kita masing-masing jawab: Kenapa kita tak boleh berlapang dada dalam menghadapi perbezaan pendapat dan pegangan, yang masih diterima dalam kerangka syara’? Kenapa sebahagian kita nak orang lain mesti ikut seperti kita? Tidakkah mereka juga akan punya perasaan yang sama?

Sikap para salafussoleh yang tidak memaksa orang lain mengikut satu-satu pendapat sahaja, malah mereka berlapang dada dan saling menghormati antara satu sama lain, menjadikan mereka golongan yang terbaik.
Semua orang berhak mengetahui semua pendapat yang wujud dalam perbahasan sesuatu perkara, walaupun mereka memang berpegang dengan satu mazhab sahaja. Sebabnya apa? Sekurang-kurangnya, mereka mampu berlapang dada apabila melihat atau mengetahui orang lain yang beramal dengan pendapat lain. Namun, apabila mereka tak tahu, mudahnya untuk melabel orang lain sebagai “sesat” dan sebagainya dek kejahilan mereka.



Satu perkara yang kita perlu jelas dengan sejelas-jelasnya. Allah menjadikan kita manusia dengan begitu unik sekali. Setiap daripada kalangan kita adalah berbeza antara satu sama lain. Dari segi personaliti, sikap, pendekatan dalam sosial, cara berfikir, manhaj dalam agama yang dipegang, pendirian politik dan minat dalam kerjaya. Namun, itu bukanlah lesen, modal atau sebab untuk kita tidak boleh bersatu.

Kita masih mampu bersatu dengan persamaan yang kita ada. Pastinya, kunci utama untuk perpaduan umat Islam ialah keimanan dan ketaqwaan yang sebenar-benarnya kepada Allah ‘Azza Wa Jalla, memenuhi objektif utama hidup kita di dunia ini iaitu mencari keredhaan-Nya dengan memenuhi posisi kita sebagai hamba dan khalifah-Nya di muka bumi ini.

Tidak kisahlah siapa diri kita, kita daripada keturunan mana, apa mazhab yang kita pegang, ideologi politik mana yang kita pegangi, kerjaya apa yang kita ceburi, banyak mana harta yang kita miliki; kita tetap mampu bersatu atas nama Muslim dan Mukmin, dalam berjuang menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini melalui perjuangan dakwah dan islah.

Kita tonjolkan kepada masyarakat bahawa Islam bukanlah agama tentang teologi atau ritual semata2, yang bersifat kepuakan atau mementingkan diri sendiri. Sebaliknya, ia agama yang berciri menyeluruh. Bukanlah seorang muslim itu menyendiri dan tidak bersama masyarakat, malah tidak mengambil peduli tentang masalah mereka, membiarkan jiran kesusahan, walaupun dia bukan Islam. Islam menegakkan keadilan dan kebajikan untuk semua orang. Dengan mengamalkan prinsip ini, orang bukan Islam akan nampak keindahan Islam biarpun mereka memilih untuk tidak memeluk Islam.

IMG-20130316-WA0007

Mengakhiri artikel ini, ingin diri ini kongsikan kata-kata agung ‘Umar ibn Khattab radiallahu ‘anh ketika mahu menerima kunci Baitul Maqdis daripada Panglima Rom sebagai lambang kemerdekaan bumi Palestin daripada penjajahan Rom:
اِنَّا كُنَّا أَذَلَّ قَوْمٍ فأَعَزَّنَا اللهُ بِاللإسْلامِ فَمَهْمَا نَطْلُبُ العِزَّةَ بِغَيْرِمَا أَعَزَّنَا اللهُ أَذَلَّنَا الله
Maksudnya : “Kita dahulunya merupakan kaum yang sangat hina, tetapi Allah memuliakan kita dengan Islam. Maka jika kita mencari kemuliaan selain daripada kemulian Islam yang telah memuliakan diri kita, maka kita pasti akan dihina oleh Allah” – Al-Hakim; al-Mustadrak, 1/237, Beirut: Dar al-Ma’rifah

Ini pula kata-kata agung Rib’i bin ‘Amir di hadapan Panglima Angkatan Tentera Parsi:
الله ابتعثنا لنخرج من شاء من عبادة العباد إلى عبادة الله ، ومن جور الأديان إلى عدل الإسلام ومن ضيق الدنيا إلى سعتها
Maksudnya: “Allah yang membangkitkan kami agar kami membebaskan sesiapa yang dikehendakiNya daripada pengabdian sesama hamba menuju pengabdian hanya kepada Allah, daripada kezaliman agama-agama kepada keadilan Islam, daripada dunia yang sempit kepada keluasan dunia dan akhirat”–  Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, 7/48, Beirut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah

Maruah dan kegemilangan umat ini tidak akan digapai tanpa perpaduan. Maka, tanggunjawab diri masing-masing untuk menjadi agen kepada perubahan dalam kalangan umat Islam khususnya dan masyarakat setempat amnya. Bermula dengan perubahan dalam diri sendiri, ia akan menular kepada keluarga dan sahabat handai, kemudian dalam masyarakat dan negara.

Bahasa mudahnya;
Tanggungjawab – tanggung di dunia, jawab di akhirat

Semoga Allah sentiasa rahmati kita dan ampuni keterlanjuran kita dalam urusan hidup di dunia yang sementara ini. Moga Allah redha. Wallahua’lam.

*Penulis merupakan mahasiswa tahun kedua Ijazah Sarjana Muda Sains Matematik di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kampus Kuantan, Pahang. Blog peribadi beliau: http://ordinaryguy92.wordpress.com/
0 Comments
Comments
Tweets

0 comments:

Catat Ulasan